Leerinhoud en –programma

In het 2de opleidingsjaar gaan we dieper in op de Contextuele Benadering enerzijds en de Appreciërende en Samenwerkende Benadering anderzijds. Naast een theoretisch stuk worden deze benaderingen uitgediept aan de hand van het werken met verschillende soorten systemen (individu, koppel, (nieuw samengestelde) gezinnen, siblings, groep)

In dit opleidingsjaar staat ook de intergenerationele analyse van de familie en het gezin van oorsprong van de opleideling centraal. Iedere opleideling brengt zijn persoonlijk genogram. De focus ligt op het nadenken over de persoon van de therapeut en zijn vermogen een werkbare relatie op te bouwen met het cliëntsysteem.

Tot slot brengt elke opleideling  minstens 1 supervisie. Tijdens de supervisie leert de opleideling een therapieverloop schetsen en inzoomen op zijn eigen houding en therapeutische aanpak. De bespreking van een opgenomen therapie-fragment is tezelfdertijd helpend en confronterend niet enkel voor de supervisant, maar ook voor de groep. Naderhand wordt er via rollenspel en oefeningen gewerkt aan therapeutische vaardigheden.

Lesgever(s)

Anne De Keyser
Klinisch psycholoog, Contextueel psychotherapeut en (Supervisor) Systeempsychotherapeut
Annie Nuyts
Contextueel psychotherapeut, (Supervisor) Systeempsychotherapeut en Traumatherapeut

Had je deze ook al gezien?

Deze opleidingen zouden je ook kunnen interesseren